صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمانی / نکاتی در ارتباط با واکسن HPV (واکسن گارداسیل)

نکاتی در ارتباط با واکسن HPV (واکسن گارداسیل)

آنچه در این مطلب میخوانید

کلاً دو نوع روش پیشگیری برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارد.

  1. پیشگیری اولیه: که همان روش تزریق واکسن بر علیه ویروس HPV می باشد.
  2. پیشگیری ثانویه: که همان غربالگری دهانه رحمی با استفاده از متدهای مختلف مثل: سیتولوژی دهانه رحم (پاپ اسمیر)، روش Co-testing و HPV alone

برای آگاهی از علل و درمان زگیل تناسلی روی لینک کلیک کنید.

انواع واکسن های HPV

  1. واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل یا Gardasil به بازار عرضه شده است که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16 و 18 عمل می کند. این واکسن قدرت پیشگیری 70% برای کانسر سرویکس در زنانی که قبلاً به این ویروس آلوده نشده اند و همچنین قدرت پیشگیری تا 90% برای زگیل تناسلی را دارد.
  2. واکسن نه گانه با نام تجاری گارداسیل 9 هم با تأئیدیه FDA وارد بازار شده است که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 عمل می کند.
  3. یک واکسن دوگانه نیز علیه ژنوتیپ های 16 و 18 طراحی شده که فقط دارای تائیدیه در کشور استرالیا است.

همه این واکسن ها به روش بازآرایی ژنتیکی تهیه شده و شامل پارتیکل های شبه ویروس فاقد DNA (در نتیجه غیرعفونی) هستند.
سه تزریق از این واکسن (در زمانهای صفر، 2 و 6 ماه)، تیتر بالایی از آنتی بادی در سرم بیش از 90% افراد دریافت کننده واکسن ایجاد می کند (به میزان 10 الی 104 برابر بیشتر از عفونت با HPV)
در دختران زیر 15 سال از برنامه تزریق دو دوزی (6-0) هم می توان استفاده نمود و فاصله بین دوز اول و دوم می تواند حداقل 6 و حداکثر 12 ماه باشد.

واکسن گارداسیل

چه زمانی باید واکسن گارداسیل بزنیم؟

تزریق آمپول گارداسیل بعد از ابتلای فرد به بیماری تاثیر خاصی بر روی بیمار ندارد. علاوه بر این متخصصان معتقدند که بدن انسان در سنین پایین تر، پاسخ بهتری به تزریق این واکسن از خود نشان می دهد. در نتیجه باید گفت که بهترین زمان تزریق واکسن HPV در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی و پیش از شروع فعالیت جنسی می باشد. این رده سنی به وسیله سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ های ‌کشور آمریکا تایید شده و گاهی برخی کشورها از ۹ سالگی به تزریق این واکسن اقدام می کنند.
در حقیقت محدودیت سنی جهت تزریق این واکسن برداشته شده است و مادامی که واکسن زگیل تناسلی در سنین بالا تزریق گردد، تا حدودی از اثربخشی آن کاسته می شود.

برنامه جدید تزریق واکسن گارداسیل از سپتامبر 2023

تزریق واکسن به منظور ایمن سازی در برابر ویروس HPV قبلا برای کودکان در سنین 12 تا 13 سالگی در دو دوز انجام می شد که از سپتامبر 2023 به یک دوز تغییر کرده است.
با این حساب، افراد واجد شرایطی که زیر سن 25 سال قرار دارند و برنامه واکسیناسیون HPV خود را شروع کرده اند، اگر قبلاً یک دوز از واکسن را تا سپتامبر 2023 دریافت کرده اند، به طور کامل «واکسینه شده» در نظر گرفته می شوند
همچنین افرادی که یک دوز واکسن HPV خود را از دست داده اند، می توانند تا 25 سالگی، دوز اول واکسن را دریافت کنند.

سایر افرادی که در رنج سنی 25 تا 45 سال قرار دارند، در یک برنامه «دو دوز» باقی می مانند و باید واکسن را در دو دوز دریافت کنند.
افراد واجد شرایطی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا افرادی که HIV مثبت هستند، در برنامه «سه دوز» باقی خواهند ماند و باید 3 دوز واکسن را طبق پروتکل قبلی دریافت کنند.

واکسن گارداسیل در کلینیک دکتر پرستو خسروانی تزریق می شود. شما می‌توانید برای تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV به کلینیک تخصصیدکتر پرستو خسروانیدر شهرکرد مراجعه نمایید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 09044031267 تماس حاصل فرمایید.

زمان تجویز

تزریق واکسن به معنی معاف شدن فرد از غربالگری روتین کانسر سرویکس نیست، زیرا امکان آلودگی با سایر ژنوتیپ های HPV همچنان وجود دارد و بعلاوه تاثیر واکسن در مواردی که بصورت کامل تزریق نشده و یا بعد از آغاز تماس جنسی انجام شده است، کاهش می یابد.

محل تزریق

این واکسن باید بصورت داخل عضلانی (اینترا ماسکولار) به عضله دلتوئید (یا عضله سرشانه) در قسمت فوقانی بازو (ترجیحاً بازوی دست غیر غالب) و یا در قسمت بالای و خارجی ران ها (هرچند محل ترجیحی تزریق عضله دلتوئید می باشد) بصورت عمقی باید تزریق شود.
تزریق داخل وریدی، داخل جلدی و زیر جلدی این واکسن به مراتب باعث کاهش اثربخشی آن می شود.

عوارض واکسن گارداسیل

این واکسن در دختران 26-9 ساله به خوبی تحمل شده ولی عوارض محل تزریق شامل درد، خونریزی محل تزریق و تب low grade مشاهده می شود. شایع ترین عارضه سیستمیک آن، سردرد می باشد.

منع تجویز واکسن

مزایای واکسیناسیون

- توجه 1: واکسن هیچگونه خاصیت درمانی ندارد.
- توجه 2: در استرالیا بعد از شروع برنامه ملی واکسیناسیون HPV در سال 2007، میزان بروز زگیل تناسلی (Genital warts) حدود 93% کاهش یافته است (در دختران زیر 21 سال از 18.6% به 1.9% و در مردان 22.9% به 2.9% رسیده است).
- توجه 3: واکسن ریسک ضایعات داخل اپی تلیال ناحیه مقعد (Anal Intraepithelial Lesions) را در مردان تا 77.5% کاهش می دهد.
توجه 4: مطالعات فاز 2 و 3 واکسیناسیون سراسری در بعضی از کشورها نشان داده است که تیتر بالایی از آنتی بادی تا 12 سال مشاهده شده است، بنابراین تزریق دوز یادآور (Booster Dose) بعد از 10 سال پیشنهاد نمی شود.
توجه 5: اگر بین تجویز دوز دوم و سوم بارداری صورت گیرد، تزریق دوز سوم را می توان به بعد از بارداری موکول نمود.

سایر راهکارهای پیشگیری از سرطان دهانه رحم

استراتژی های دیگر جهت عدم ابتلاء به HPV عبارتند از:

  1. درمان سریع و موثر عفونت های واژینال و دهانه رحم (خیلی مهم)
  2. کاهش موثر انتقال ویروس (مثلاً استفاده از کاندوم که تا 70% ریسک انتقال را کاهش می دهد)
  3. کاهش تعداد شرکای جنسی

سن تزریق واکسن

آخرین سنی که توصیه رسمی برای تجویز یک واکسن می شود
در سپتامبر ۲۰۱۹ بر اساس توصیه اخیر ACIP (کمیته مشورتی تجویز واکسن در ایالات متحده) : سن دریافت واکسن گارداسیل (HPV) افزایش یافته است.

در مورد Catch up (یا آخرین سنی که توصیه رسمی برای تجویز یک واکسن می شود) ، معمولاً در کشورهایی بحث می شود که واکسیناسیون ملی دارند و دختران و پسران از سن 9-11 سالگی واکسن را تجویز می کنند و برای کسانی که از این پروسه عقب مانده اند و یا به تازگی شهروند آن کشور شده اند عدد 21 سال برای پسران و عدد 26 سال برای دختران و یا پسران همجنس باز توصیه می شود.

یعنی در این کشورها در سنینی که شیوع بالای HPV مشاهده می شود با تجویز واکسن جلوی انتقال و ابتلا به این ویروس گرفته می شود و در نتیجه در سنین بالاتر نیاز به واکسن اندیکاسیون پیدا نمی کند.
در حالیکه در کشورهایی که واکسیناسیون ملی نداریم و میزان coverage واکسن زیر 10% می باشد و در تمام سنین امکان انتقال ویروس وجود دارد، بنابراین توصیه می شود حتماً واکسن صرف نظر از سن بیمار تجویز شود.

در ایران دو پیک سنی شیوع ویروس مشاهده شده است که عبارتند از:

  1. یکی سنین پایین تر از 25 سال
  2. یکی هم سنین بین 40 تا 49 سال

در مورد واکسن بهتر است بدانیم که از هر 10% که میزان Coverage واکسن در جامعه افزایش یابد میزان سودمندی جامعه ای که واکسن نزده است هم 5% افزایش می یابد (جامعه ای که با افراد واکسینه شده ارتباط جنسی دارند و در نتیجه امکان انتقال HPV در آنها کاهش می یابد).
در ضمن در هر دو مطالعه ای که در ایران به روش FDA approved انجام داده ایم و بطور رسمی گزارش نموده ایم بطور وضوح مشکل HPV در ایران مربوط به گروه Other High risk HPV می باشد (نه HPV 16 & 18) که بنابراین توصیه به تجویز واکسن گارداسیل نانووالان به جای واکسن کوادی والان است.

ولی از آنجائیکه این واکسن در ایران نیامده است و از آنجائیکه بین HPV 16 و HPV تایپ های 31 , 33 ( که از لحاظ فیلوژنتیک - phylogenetically - به هم شبیه اند) و همینطور بین HPV 18 با HPV 45 یک Cross protection (یا محافظت متقاطع) وجود دارد توصیه می شود باز هم تجویز این واکسن باعث ایمنی بیشتری از فقط چهار ژنوتایپ می شود.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فکروش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فک

تقارن و زاویه فک یکی از معیارهای زیبایی است ، گاهی اوقات با تزریق فیلر ، پرکننده‌ ها یی مانند تزیق چربی و کشیدن پوست می تواند به نتیجه دلخواه رسید . ... ادامه مطلب

درمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکسدرمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ، علاوه بر انجام روش های جوانسازی پوست و رفع چین و چروک و خطوط پوستی کاربرد مهم دیگری چون رفع تعریق بیش از حد را نیز بر عهده دارد . ... ادامه مطلب

تزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرالتزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرال

تزریق ژل لب طبیعی و نچرال است که علاوه بر زیبایی طبیعی ، بتواند نافرمی های آن را اصلاح کند. بهترین روش تزریق ، فیلرهای هیالورونیک اسید است . ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستیکاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های روز دنیا ، بهترین درمان برای ضایعات پیگمانته (انواع لک ها) و از بین بردن خالکوبی می باشد . ... ادامه مطلب

اگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادیاگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادی

اگزوزوم تراپی پوست و صورت یک رویکرد پیشگامانه برای جوانسازی صورت است که از قدرت ارتباطات سلولی بهره می برد. ... ادامه مطلب

جوانسازی با مزوژل پروفایلوجوانسازی با مزوژل پروفایلو

پروفایلو ، که در ۲۰۱۹ از آن به عنوان محصول سال یاد شده، یکی از محصولات نوآورانه است که باعث بهبود رنگ ، بافت ، آبرسانی و درخشندگی کلی پوست می شود ... ادامه مطلب

مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل جالپرو چین و چروک های سطحی را رفع نموده و به پوست صورت شما و نواحی مختلف بدن از قبیل ، گردن ، شانه و سینه لطافت و درخشندگی بی نظیری خواهد بخشید ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزوژل یک روش درمانی بسیار جدید است . این روش یکی از بهترین درمان ها برای آسیب های پوستی ، جوانسازی پوست و رفع چین چروک پوست است . ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانیروشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانی

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم . ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس برای درمان میگرن یکی از معدود روشهای موثر برای رفع این بیماری است که با هزینه و عوارض حداقلی بهبودی چشمگیری دارد. ... ادامه مطلب

چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟

تاثیر استرس روی جوش صورت به دلیل رابطه مستقیم پوست و سیستم عصبی بدن است. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوستتزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی،خطوط پنجه کلاغی کنار چشمها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان میشوند، خط اخم و چروک دور لب استفاده میشود ... ادامه مطلب

دکترپرستوخسروانی درسال 1386تحصیلات خود رادر رشته دکتری عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان برده و درسال 1393 با کسب رتبه ممتازی دکتری تخصصی پوست و مو ازدانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ کرده و سپس موفق به دریافت بورد تخصصی بیماری های پوست و مو گردیدند.

تغییر ساعات کاری کلینیک به علت شیوع کرونا

ساعت کاری کلینیک :

شنبه تا چهارشنبه؛ صبح ها از ساعت 10:30الی 12:30
شنبه تا چهارشنبه؛ عصرها از ساعت 15 الی 19
پنجشنبه ها؛ از ساعت 10 الی 13

تلفن تماس جهت رزرو نوبت : 03832263360 - 03832263361
نوبت دهی اینترنتی: www.drkhosravani.ir

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465