صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمانی / زخم بستر چیست و چه کسانی دچار زخم بستر می شوند؟

زخم بستر چیست و چه کسانی دچار زخم بستر می شوند؟

زخم بستر یکی از بیماری ‌های پوستی آزاردهنده است که بسیاری از بیمارانی که زندگی نباتی دارند و یا برای مدت طولانی در یک جای بی‌حرکت باقی می‌مانند را دچار مشکل کرده‌است. شناسایی زخم‌های فشاری در مراحل اولیه، درمان را بهبود می ‌بخشد و خطر عوارض را کاهش می ‌دهد. جابجایی مکرر بیماران برای جلوگیری از زخم‌های فشاری ضروری است.

آنچه در این مطلب میخوانید زخم بستر چیست

در صورتیکه شما یا عزیزانتان به زخم بستر دچار شده‌اید، می‌توانید با دریافت نوبت، اولین قدم را برای درمان این مشکل بردارید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09162029045 تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی دچار زخم بستر می شوند؟

در ابتدا برای تشخیص این نوع زخم باید بگوییم در افرادی به وجود می ‌آید که ساکن هستند و هیچ کونه تحرکی ندارند مانند افراد قطع نخاعی یا ویلچرنشین یا بیمارانی که در کما به سر می برند. علاوه بر آن باید بدانید افرادی که برای طولانی مدت روی صندلی می ‌نشینند مانند گیمرها یا کسانی که پشت کامپیوتر کار می‌کنند ممکن است زخم بستر در کمین آن‌ ها باشد. زخم بستر بیشتر در نواحی مانند پشت سر، آرنج، شانه، کمر، پایین کمر، لگن، داخل زانو و پاشنه به وجود می‌آید.

علائم ایجاد زخم بستر چیست؟

قبل از درمان زخم بستر باید درک درستی از نشانه های آن داشته باشیم. نشانه های زخم بستر شامل تغییرات غیرعادی در رنگ و بافت پوست، تورم و التهاب، ترشح مایعات از زخم، تغییر دمای قسمتی ز پوست در مقایسه با دیگر نواحی و ... هستند. نشانه های زخم با توجه به شدت و درجه زخم متفاوت است. هرچه زخم وخیم تر و پیشرفته تر باشد، علائم بیشتری خواهد داشت.

چه مناطقی مستعد بروز زخم بستر هستند؟

درمان زخم بستر با توجه به نواحی که زخم ایجاد شده است، ممکن است کمی تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی اصول روش های درمانی یکسان است.

  1. در حالت نشسته: بر روی دنبالچه، بر روی استخوان های شانه، باسن، آرنج و پاشنه ها
  2. در حالت خوابیده به پشت: در طرف پشت سر، بر روی استخوان های شانه، باسن، آرنج، دنبالچه، پاشنه پا، انگشتان پا
  3. در حالت خوابیده بر روی شانه: در گوش ها، در قسمت جانبی شانه، در قسمت های جانبی لگن، در باسن، در زانو، در قسمت های جانبی مچ پا
  4. در حالت خوابیده بر روی صورت: صورت، شانه، استخوان لگن، زانو و مچ دست

علت بروز زخم بستر

سه دلیل اصلی ابتلا به زخم بستر شامل فشار، برش و اصطکاک هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان زخم بستر، بهترین زمان مراجعه به پزشک 24 ساعت الی 48 ساعت پس از مشاهده علائم اولیه زخم می باشد. در صورتی که نشانه های اولیه زخم را مشاهده کردید و این نشانه ها پس از گذشت 24 ساعت الی 48 ساعت بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید.
در کنار نشانه های ذکر شده، به سایر علائم مانند تب، خروج ترشحات چرکی یا خونی، بوی بد، داغی شدید محل زخم ... توجه داشته باشید.

سیاه شدن زخم بستر نشانه چیست؟

اگر به زخم بستر رسیدگی نشود، این مسئله‌ی پوستی می‌تواند بافت را نکروز کند و از بین ببرد. بنابراین برای پیشگیری از سیاه شدن زخم بستر حتما باید به دکتر مراجعه کنید.

برای درمان زخم بستر، 24 ساعت الی 48 ساعت پس از مشاهده علائم اولیه به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09162029045 تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی در معرض ابتلا به زخم بستر هستند؟

عدم تحرک به هر دلیلی می تواند ابتلا به زخم بستر را افزایش دهد.
انواع آسیب های نخاعی و عصبی سبب کاهش توان حرکتی و کاهش حس لامسه می شود. بنابراین فرد برخی از تغییرات مانند درد، سوزش و ... را احساس نمی کند. درمان زخم بستر در این حالت به دلیل تشخیص دیرتر ممکن است سخت تر باشد.
افرادی که از تغذیه خوبی برخوردار نیستند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در معرض ابتلا به زخم بستر می باشند.
بیماری دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری های دیگر احتمال ابتلا به زخم های فشاری را افزایش می دهند.
بی اختیاری ادرار نیز از عوامل ابتلا به زخم بستر می باشد.

عوامل ایجاد زخم بستر

شرایط بیمار:

عوارض ابتلا به زخم بستر

زخم بستر را چگونه درمان کنیم؟

توصیه‌های زیر را در مورد تغییر وضعیت در تخت یا صندلی در نظر بگیرید؛

1.درمان زخم بستر در منزل: توزیع وزن

توزیع وزن خود را اغلب تغییر دهید. اگر از یک صندلی چرخدار استفاده کنید، سعی کنید هر ۱۵ دقیقه محل توزیع وزن خود را انتقال دهید. برای تغییر وضعیت‌تان هر ۱ ساعت یک بار، در صورت لزوم کمک بخواهید.

2. تغییر مکان

در صورت امکان خودتان را بلند‌کنید. اگر در قسمت بالا تنه‌ی خود قدرت کافی دارید حرکت “شنا مخصوص صندلی چرخدار” را انجام دهید. بدن خود با فشاردادن بر روی دسته‌های صندلی از صندلی بلند کنید.

3. بهترین و سریعترین درمان زخم بستر: صندلی مناسب

از صندلی چرخدار مخصوص استفاده کنید. برخی از صندلی‌های چرخدار را می‌توان شیب‌دار کرد، تا بتوان فشار روی پوست نشیمنگاه را کاهش‌دهد.

4. تغییر محل نشیمنگاه

از کوسن یا تشکی که فشار را کاهش می‌دهد و بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد، استفاده کنید. از کوسن‌های دونات شکل (دایره شکل که مرکز آن خالی است) استفاده نکنید، زیرا می‌توانند فشار را روی بافت اطراف متمرکز کنند.

5. تغییر ارتفاع

ارتفاع تخت‌ تان را تنظیم کنید. اگر می‌توانید سر تخت را بالا ببرید، ارتفاع آن را بیش از ۳۰ درجه افزایش ندهید. این کار به جلوگیری از تنش برشی کمک‌ می‌ کند.

6. درمان زخم بستر با سشوار: پوست را تمیز و خشک کنید

پوست را با مواد پاک‌ کننده ملایم شسته و به آرامی خشک کنید. این روش تمیزکردن را به طور مرتب برای محدودکردن تماس پوست با رطوبت، ادرار و مدفوع انجام‌دهید. در زخم‌های باز هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم را باید با محلول سالین شستشو دهید.
سرم شستشوی زخم بستر
سرم شستشوی زخم بستر همان نرمال سالین است که آب و نمک بهداشتی است. این مایع برای شستشوی زخم بستر به کار برده می‌شود. هر بار که می‌خواهید زخم بستر را بشویید، باید از این سرم شستشو استفاده کنید. با استفاده از این مایع می‌توانید ترشحات و چرک‌ها و همچنین بافت‌های از بین‌رفته، سلول‌های مرده و ترشحات سلول‌های خود بدن را پاکسازی کنید و زخم را از حالت آسیب‌دیده خارج کنید. توجه داشته‌باشید که پیش از تعویض پانسمان زخم بستر باید این زخم را شستشو دهید تا عفونت نکند و بهبودی آن به تعویق نیفتد.

7. محافظت از پوست

استفاده از پودر تالک ساده (پودر بچه) برای محافظت از پوست در نقاطی که دچار اصطکاک می‌ شوند. برای پوست‌های خشک از لوسیون استفاده‌ کنید. در صورت لزوم، ملحفه و لباس را تعویض‌ کنید. مراقب دکمه‌ های لباس و چین و چروک در ملافه که پوست را تحریک می‌ کند، باشید.

8. بررسی روزانه پوست

هر روز برای علائم هشدار دهنده‌ای از زخم‌ های فشاری پوست را به دقت و از نزدیک نگاه کنید.

9. بافت مرده را جدا کنید

اگر در زخم بافت آلوده وجود نداشته‌باشد، زخم سریع‌تر بهبود می‌یابد، بنابراین دبریدمان و بریدن بافت‌های مرده ضروری است.

10. پانسمان مخصوص زخم

پانسمان از زخم محافظت می‌کند و بهبودی را سرعت می‌بخشد. برخی از پانسمان‌ها با از بین‌بردن بافت مرده، از عفونت جلوگیری می‌ کنند.

11. آنتی بیوتیک برای زخم بستر

استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیک، می‌تواند به درمان عفونت کمک‌ کند.

12. جراحی

برخی از زخم‌های فشاری ممکن است به قدری شدید شوند که مداخله‌ی جراحی ضروری باشد.

13. داروی زخم بستر چیست؟

برای درمان زخم بستر داروهای مختلفی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

14. چسب زخم بستر

چسب زخم بستر به جای پانسمان استفاده می‌شود و می‌تواند برای درمان آن بسیار مفید واقع شود. این چسب در واقع یک بانداژ آماده است که در آن مواد و ترکیباتی وجود دارد که بهبودی زخم بستر را تسریع می‌بخشد. چسب زخم بستر با مرطوب نگه‌داشتن خود زخم و خشک نگه‌داشتن پوست اطراف زخم از منتشر شدن عفونت به اطراف زخم جلوگیری می‌کند. اما چگونه از چسب زخم بستر استفاده کنیم؟ استفاده از این زخم بسیار ساده است. برای زدن چسب زخم بستر بر روی زخم، ابتدا زخم بستر را به خوبی با سرم شستشو بشویید و سپس چسب زخم بستر را دقیقا بر روی محل زخم بچسبانید.

15. اسپری زخم بستر

از اسپری برای زخم بستر و زخم‌های مزمن استفاده می شود. این اسپری ها از آلوده شدن بیشتر زخم و عفونت منتشر آن جلوگیری می‌کنند و بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشند. بنزوئین ماده‌ی موجود در این نوع اسپری ها، درد و آزردگی ناشی از زخم را کاهش می‌ دهد.

16. تشک برقی برای زخم بستر

با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه حل‌های ساده‌تری برای درمان زخم بستر ارائه‌شده که برخی از آنها از ایجاد زخم بستر پیشگیری هم می‌کنند. یکی از این روش‌ها تشک برقی برای زخم بستر است. این تشک متحرک و برقی به بیماری که نمی‌تواند به خوبی روی تخت حرکت کند، کمک می‌کند که به سادگی جابجا شود. این تشک ویژگی‌های خوب دیگری هم دارد و آن کمک کردن به پخش‌کردن فشار در بخش‌های دیگر بدن است، نه فقط در محلی که به پوستی که در مجاورت استخوان‌های بزرگ قرار دارد، فشار وارد می‌شود.

عکس انواع زخم بستر

درمان قطعی زخم بستر چیست؟

درمان قطعی زخم بستر جراحی است. هدف از جراحی تمیز‌کردن زخم، درمان و یا جلوگیری از عفونت، کاهش از دست‌دادن مایعات، و کاهش خطر عوارض بیشتر است. پیوند عضله، پوست و یا بافت از بدن خود بیمار برای پوشش‌دادن زخم و پوشش‌دادن استخوان آسیب‌دیده، استفاده‌می‌شود.

برای جلوگیری از زخم بستر چه باید کرد؟

درمان زخم‌های فشاری آسان نیست. بعید است که زخم باز به سرعت التیام پیدا کند. زخم‌های با شدت کمتر در عرض چند هفته با درمان مناسب بهبود می‌یابند، اما زخم‌های خیلی شدید ممکن است به جراحی نیاز داشته‌باشند.
می توانید با تغییر وضعیت مکرر و اجتناب از فشار روی پوست، از بروز زخم‌های فشاری جلوگیری کنید. حرکت‌دادن بیمار حداقل هر ۱۵ دقیقه برای کاربران صندلی چرخدار و هر ۲ ساعت برای افراد در رخت خواب هستند توصیه می‌شود. راه کارهای دیگر عبارتند از:

در صورتی که دچار بیماری زونا شده باشید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه کنید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09162029045 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جابرزاده [ 1402-07-03 ]
مادربزرگ من زخم بستر داشت به خاطر آلزایمر شدیدی که گرفته بود نمیتونست حرکت کنه و حرف بزنه و همیشه تخت بند بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فکروش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فک

تقارن و زاویه فک یکی از معیارهای زیبایی است ، گاهی اوقات با تزریق فیلر ، پرکننده‌ ها یی مانند تزیق چربی و کشیدن پوست می تواند به نتیجه دلخواه رسید . ... ادامه مطلب

درمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکسدرمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ، علاوه بر انجام روش های جوانسازی پوست و رفع چین و چروک و خطوط پوستی کاربرد مهم دیگری چون رفع تعریق بیش از حد را نیز بر عهده دارد . ... ادامه مطلب

تزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرالتزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرال

تزریق ژل لب طبیعی و نچرال است که علاوه بر زیبایی طبیعی ، بتواند نافرمی های آن را اصلاح کند. بهترین روش تزریق ، فیلرهای هیالورونیک اسید است . ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستیکاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های روز دنیا ، بهترین درمان برای ضایعات پیگمانته (انواع لک ها) و از بین بردن خالکوبی می باشد . ... ادامه مطلب

اگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادیاگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادی

اگزوزوم تراپی پوست و صورت یک رویکرد پیشگامانه برای جوانسازی صورت است که از قدرت ارتباطات سلولی بهره می برد. ... ادامه مطلب

جوانسازی با مزوژل پروفایلوجوانسازی با مزوژل پروفایلو

پروفایلو ، که در ۲۰۱۹ از آن به عنوان محصول سال یاد شده، یکی از محصولات نوآورانه است که باعث بهبود رنگ ، بافت ، آبرسانی و درخشندگی کلی پوست می شود ... ادامه مطلب

مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل جالپرو چین و چروک های سطحی را رفع نموده و به پوست صورت شما و نواحی مختلف بدن از قبیل ، گردن ، شانه و سینه لطافت و درخشندگی بی نظیری خواهد بخشید ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزوژل یک روش درمانی بسیار جدید است . این روش یکی از بهترین درمان ها برای آسیب های پوستی ، جوانسازی پوست و رفع چین چروک پوست است . ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانیروشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانی

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم . ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس برای درمان میگرن یکی از معدود روشهای موثر برای رفع این بیماری است که با هزینه و عوارض حداقلی بهبودی چشمگیری دارد. ... ادامه مطلب

چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟

تاثیر استرس روی جوش صورت به دلیل رابطه مستقیم پوست و سیستم عصبی بدن است. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوستتزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی،خطوط پنجه کلاغی کنار چشمها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان میشوند، خط اخم و چروک دور لب استفاده میشود ... ادامه مطلب

دکترپرستوخسروانی درسال 1386تحصیلات خود رادر رشته دکتری عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان برده و درسال 1393 با کسب رتبه ممتازی دکتری تخصصی پوست و مو ازدانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ کرده و سپس موفق به دریافت بورد تخصصی بیماری های پوست و مو گردیدند.

تغییر ساعات کاری کلینیک به علت شیوع کرونا

ساعت کاری کلینیک :

شنبه تا چهارشنبه؛ صبح ها از ساعت 10:30الی 12:30
شنبه تا چهارشنبه؛ عصرها از ساعت 15 الی 19
پنجشنبه ها؛ از ساعت 10 الی 13

تلفن تماس جهت رزرو نوبت : 03832263360 - 03832263361
نوبت دهی اینترنتی: www.drkhosravani.ir

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465