صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوش و جای جوش / مشکلات گوارشی و جوش صورت

مشکلات گوارشی و جوش صورت

آنچه در این مطلب میخوانید

گاهی آکنه منشأ داخلی دارد به این معنی که وضعیت پوست شما بازتابی از وضعیت محیط داخلی شما است. و در صورتی که منشأ آکنه داخلی باشد شما با رفع کردن ظاهر آن، تنها یک فرصت کوتاه به پوست خود می‌دهید تا منتظر جوش‌های بعدی باشد.

جوش و گوارش

کلیه خدمات درمان آکنه و رفع اسکار آکنه در کلینیک دکتر پرستو خسروانی انجام می شود. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32263360-038 تماس حاصل فرمایید.

مشکلات گوارشی و ارتباط آن با آکنه :

اصلی‌ترین بخش‌های مدیریت گوارش در انسان را روده و معده تشکیل می‌دهند و هرگونه اختلال و مشکل در انجام کار این اعضا با خود عوارضی را به دنبال خواهد داشت که می‌توانند علت ایجاد آکنه صورت باشند.

سیستم گوارشی شما می تواند به روش های مختلفی با آکنه مرتبط باشد، مانند:

اول از همه، کبد شما مسئول فیلتر کردن سموم از بدن شما و دفع آنها از طریق هضم است. اما علاوه بر سم زدایی، کبد شما نزدیک به 500 عملکرد دیگر نیز برای انجام دارد. زمانی که کبد شما مملو از سموم باشد، می‌تواند سست شود و سم زدایی کمتری داشته باشد. این زمانی است که سموم می توانند از طریق کانال های دیگر مانند پوست شما شروع به دفع کنند. این سموم می توانند منجر به ایجاد آکنه پوستی شوند.

کبد شما همچنین مسئول حفظ تعادل برخی هورمون ها مانند استروژن است. با این حال، یک کبد تنبل یا سنگین ممکن است نتواند هورمون ها را به خوبی تنظیم کند. این می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که یکی از دلایل اصلی آکنه است. در حالی که تحقیقات علمی محدودی در مورد استروژن و آکنه وجود دارد، پیشنهاد می شود که استروژن اضافی با آکنه کیستیک در نزدیکی چانه و خط فک مرتبط است.

در واقع، بسیاری از مبتلایان به آکنه - از جمله خود من - که به دلیل حذف اعتبار استروژن اضافی از غذاهای فیتواستروژنیک و مصرف مکمل‌های مسدودکننده استروژن همراه با از بین بردن آکنه کیستیک، آکنه دارند. همچنین باید توجه داشت که از آنجایی که استروژن و پروژسترون در یک نسبت خاص با هم مورد نیاز هستند، پروژسترون بسیار کم نیز می تواند باعث تسلط استروژن شود، حتی اگر استروژن اضافی در بدن وجود نداشته باشد.

عدم تعادل در هورمون‌هایی مانند استروژن، پروژسترون یا انسولین می‌تواند باعث آکنه شود.

هورمون دیگری که نقش بسیار زیادی در بروز آکنه دارد، انسولین است. انسولین، هورمونی که قند خون را تنظیم می کند، زمانی که بیش از حد شکر تصفیه شده مصرف می کنیم، بیش از حد تولید می شود. نشان داده شده است که تولید بیش از حد انسولین باعث تولید بیش از حد سبوم (یا روغن) می شود که می تواند منافذ شما را مسدود کند و جوش ایجاد کند.

اکنون، زمانی که انسولین دائماً بیش از حد تولید می شود، بدن در نهایت از ترشح مکرر این هورمون فرسوده می شود و ترشح مقدار کافی برای کمک به تنظیم قند خون را متوقف می کند. به عبارت دیگر، انسولین در برابر قندی که می خورید «مقاوم» می شود و قند در جریان خون شما شروع به تجمع می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک عدم تعادل هورمونی جدی به نام مقاومت به انسولین، یا دیابت نوع 2، ایجاد می شود.

از آنجایی که رشد بیش از 10 درصد ابتلا به دیابت در دنیا مجود دارد، یک پیوند احتمالی در اینجا وجود دارد که چرا آکنه هورمونی در جامعه امروزی رایج تر شده است.

کمبود باکتری های مفید در روده شما نیز می تواند در ایجاد جوش های پوستی نقش داشته باشد.

تاثیر باکتریهای روده در ایجاد جوش

مطالعه ای که بر روی درمان رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) انجام شد نشان داد که بهبود سلامت روده به طور همزمان ضایعات پوستی و آکنه روزاسه را پاک می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که موارد آکنه در بیمارانی که SIBO داشتند در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود، که نشان می‌دهد بین وضعیت میکروبیوم روده و پوست ارتباط وجود دارد.

همچنین نشان داده شده است که باکتری‌های مفید در روده شما عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد (که به حمایت از فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن شما کمک می‌کند) و نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری به نام روده نشتی دارد. روده نشتی یک علت التهاب سیستمیک است که ممکن است به بیماری های التهابی پوست مانند آکنه کمک کند.

روده نشتی یک بیماری گوارشی است که به عنوان نفوذپذیری روده نیز شناخته می شود. روده نشتی زمانی اتفاق می افتد که ذرات غذا، سموم و سایر مواد از طریق اتصالات محکم روده کوچک شما بلغزند. می‌توانید روده‌های نشتی در مجرای روده‌تان را چیزی شبیه به سوراخ‌های پارچه پنیر تصور کنید، جایی که ذرات کوچک می‌توانند از آن عبور کنند.

در شرایط عادی، ذرات غذای هضم نشده نباید از دستگاه گوارش شما خارج شود. بنابراین هنگامی که این تکه‌های غذای هضم نشده از روده شما خارج می‌شود و وارد جریان خون شما می‌شود، سیستم ایمنی شما این مهاجمان خارجی را می‌بیند، به این مواد حمله می‌کند و پاسخ ایمنی را برمی‌انگیزد.

پاسخ‌های ایمنی می‌توانند باعث بروز آکنه شوند زیرا التهاب را در بدن افزایش می‌دهند و آکنه یک وضعیت التهابی است.

با درک راه های مختلف ارتباط سلامت گوارش با وضعیت پوست، تشخیص اینکه چرا برخی غذاها می توانند باعث ایجاد جوش شوند نیز آسان تر است. به عنوان مثال، بدترین غذاها برای داشتن پوستی شفاف، غذاهایی هستند که باکتری های سالم روده را از بین می برند و کار اضافی برای کبد ایجاد می کنند.

غذاها چطور تاثیر بر بروز آکنه دارند :

لازم به ذکر است که تحقیقات در مورد غذاهای آکنه زا محدود است و می تواند متناقض باشد. در حالی که بسیاری از افراد هنگام از بین بردن عوامل بالقوه آکنه، بهبودی در پوست خود تجربه می کنند، علت اصلی آکنه برای هر فرد متفاوت خواهد بود و ممکن است به غذاهای خاصی محدود نشود. آکنه ممکن است نشانه یک مشکل سلامتی عمیق تر باشد که نیاز به بهبودی دارد، مانند رشد بیش از حد قارچ کاندیدا یا مخمر.

با این اوصاف، اگر هر یک از غذاهای ذکر شده در مقاله بعدی را به مقدار زیاد می خورید و به طور منظم جوش می خورید، ممکن است بخواهید هر بار یک غذا را از رژیم غذایی خود به مدت حداقل 3 هفته حذف کنید تا ببینید آیا متوجه بهبودی می شوید یا خیر. برای تعیین اینکه کدام غذاها ممکن است باعث ایجاد پوست شما شوند، علائم خود را با نگه داشتن یک دفترچه یادداشت «غذا و پوست» دنبال کنید. نوشتن آنچه می خورید در زمان بروز جوش و زمانی که متوجه بهبودی در پوست خود می شوید می تواند به اتصال سریع تر نقاط بین برخی غذاها و آکنه کمک کند.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، در مقاله ای با عنوان " خوراکی هایی که باعث ایجاد جوش صورت می شوند و جایگزین آنها " رایج ترین غذاهایی که باعث آکنه می شوند و اینکه به جای آن چه بخوریم، آورده شده است. برای خواندن این مطلب کلیک کنید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فکروش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فک

تقارن و زاویه فک یکی از معیارهای زیبایی است ، گاهی اوقات با تزریق فیلر ، پرکننده‌ ها یی مانند تزیق چربی و کشیدن پوست می تواند به نتیجه دلخواه رسید . ... ادامه مطلب

درمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکسدرمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ، علاوه بر انجام روش های جوانسازی پوست و رفع چین و چروک و خطوط پوستی کاربرد مهم دیگری چون رفع تعریق بیش از حد را نیز بر عهده دارد . ... ادامه مطلب

تزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرالتزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرال

تزریق ژل لب طبیعی و نچرال است که علاوه بر زیبایی طبیعی ، بتواند نافرمی های آن را اصلاح کند. بهترین روش تزریق ، فیلرهای هیالورونیک اسید است . ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستیکاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های روز دنیا ، بهترین درمان برای ضایعات پیگمانته (انواع لک ها) و از بین بردن خالکوبی می باشد . ... ادامه مطلب

اگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادیاگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادی

اگزوزوم تراپی پوست و صورت یک رویکرد پیشگامانه برای جوانسازی صورت است که از قدرت ارتباطات سلولی بهره می برد. ... ادامه مطلب

جوانسازی با مزوژل پروفایلوجوانسازی با مزوژل پروفایلو

پروفایلو ، که در ۲۰۱۹ از آن به عنوان محصول سال یاد شده، یکی از محصولات نوآورانه است که باعث بهبود رنگ ، بافت ، آبرسانی و درخشندگی کلی پوست می شود ... ادامه مطلب

مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل جالپرو چین و چروک های سطحی را رفع نموده و به پوست صورت شما و نواحی مختلف بدن از قبیل ، گردن ، شانه و سینه لطافت و درخشندگی بی نظیری خواهد بخشید ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزوژل یک روش درمانی بسیار جدید است . این روش یکی از بهترین درمان ها برای آسیب های پوستی ، جوانسازی پوست و رفع چین چروک پوست است . ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانیروشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانی

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم . ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس برای درمان میگرن یکی از معدود روشهای موثر برای رفع این بیماری است که با هزینه و عوارض حداقلی بهبودی چشمگیری دارد. ... ادامه مطلب

چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟

تاثیر استرس روی جوش صورت به دلیل رابطه مستقیم پوست و سیستم عصبی بدن است. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوستتزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی،خطوط پنجه کلاغی کنار چشمها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان میشوند، خط اخم و چروک دور لب استفاده میشود ... ادامه مطلب

دکترپرستوخسروانی درسال 1386تحصیلات خود رادر رشته دکتری عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان برده و درسال 1393 با کسب رتبه ممتازی دکتری تخصصی پوست و مو ازدانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ کرده و سپس موفق به دریافت بورد تخصصی بیماری های پوست و مو گردیدند.

تغییر ساعات کاری کلینیک به علت شیوع کرونا

ساعت کاری کلینیک :

شنبه تا چهارشنبه؛ صبح ها از ساعت 10:30الی 12:30
شنبه تا چهارشنبه؛ عصرها از ساعت 15 الی 19
پنجشنبه ها؛ از ساعت 10 الی 13

تلفن تماس جهت رزرو نوبت : 03832263360 - 03832263361
نوبت دهی اینترنتی: www.drkhosravani.ir

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465