صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمانی / ورسیکالر یک عفونت قارچی شایع پوست است

ورسیکالر یک عفونت قارچی شایع پوست است

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر لکه‌ های پوسته‌ دار و ناگهانی را روی پوست خود تجربه کرده‌اید که قرمز، قهوه‌ای، صورتی یا سفید هستند، احتمالاً به بیماری ورسیکالر دچار شده اید. این بیماری یک عفونت قارچی شایع است که در آن لکه های پوست تا حدودی پوسته پوسته شده و تغییر رنگ می دهند.

قارچ سطحی یا ورسیکالر دکتر پرستو خسروانی بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی

این قارچ به صورت فلور طبیعی پوست در بدن ما وجود دارد. این قارچ محافظ بدن ما است که گاهی بیش از حد رشد می کند و در نتیجه باعث این بیماری می شود. اساساً، پوست ما دارای نوعی مخمر است که معمولاً بدون ایجاد مشکل روی آن می ماند. اما اگر بیش از حد معمول تکثیر شود باعث پیتریازیس ورسیکالر می شود. این وضعیت ناخوشایند که بیشتر قفسه سینه، بازوها، گردن، شکم و پشت را تحت تاثیر قرار می دهد گاهی خارش دار است، اما در کل بی ضرر است.

آیا شما تجربه داشتن این لکه ها را داشته اید؟

قارچ سطحی یا ورسیکالر یکی از بیماری های شایع پوست است. اگر علائم ورسیکالر پیدا کردید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا معالجه در زمان ابتدای بیماری بسیار راحت تر است. شما با مراجعه به کلینیک دکتر پرستو خسروانی می توانیداز خدمات درمانی بهره مند شوید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32263360 - 038 تماس حاصل فرمایید.

ورسيكالر یک عفونت شايع، خفيف و مزمن پوستی به صورت ماكول های كوچک و گرد متعدد با رنگ های مختلف سفيد، صورتی يا قهوه ای است كه توسط مخمر ليپوفيل به نام پتروسپوريوم اوربيكولاريس (مالاسزيا فورفور) و به طور شايع در قسمت فوقانی تنه ايجاد می گردد.

علائم ورسيكالر چیست؟

اولین نشانه ی ورسیکالر، ایجاد لکه هایی با رنگ متفاوت روی پوست فرد است. اگر سطح اطراف تیره و برنزه تر باشد، لکه ها بیشتر قابل مشاهده و قابل توجه می شوند. این لکه ها را می توان در هر جایی از بدن دید اما بیشتر در شانه ها و تنه ایجاد می شود.

لکه های رنگی پوست قابل توجه ترین علامت ورسیکالراست و این لکه ها معمولاً روی بازوها و سینه دیده می شوند ولی در گردن، صورت یا پشت نیز ممکن است خودنمایی کنند. لکه های صورت بیشتر در بچه ها دیده می شود. معمولا بصورت قرینه در بدن دیده میشوند. اغلب دایره ای یا بیضی شکل هستند و از چند میلی متر تا ۱تا ۳ سانتیمتر قطر دارند. گاهی ممکن است لکه ها به همدیگر متصل شده و سطح وسیعی از بدن را بگیرند. گاهی یک پوسته بسیار ظریف روی لک های قارچی ورسیکالر دیده میشود.

شرایط مشابه ورسیکالر چیست؟

عفونت قارچی یا ورسیکالر که در افراد با پوست تیره ایجاد می شود ممکن است منجر به از بین رفتن رنگ پوست شود که به آن لک هایپوپیگمانته می گویند و حتی ممکن است در برخی بیماران با بیماری ویتیلیگو یا برص( پیسی) اشتباه گرفته شود. برای برخی افراد ممکن است پوست به جای روشن شدن، تیره شود. این وضعیت به عنوان هایپرپیگمنتیشن شناخته می شود.
بعضی از شرایط با علائم همپوشانی، مانند ویتیلیگو، اغلب با ورسیکالر اشتباه گرفته می شوند. با این حال، ویتیلیگو می تواند از چندین روش قابل توجه با تینا ورسیکالرمتفاوت باشد، از جمله:

تفاوت عفونت قارچی ورسیکالر و ویتیلیگو دکتر پرستو خسروانی بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی شهرکرد

با این حال، ورسیکالر می‌تواند شبیه سایر بیماری‌های پوستی مانند ویتیلیگو و پیتریازیس روزآ باشد، بنابراین همیشه بهتر است قبل از شروع درمان، به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما با مراجعه به کلینیک دکتر پرستو خسروانی می توانیداز خدمات درمانی بهره مند شوید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32263360 - 038 تماس حاصل فرمایید.

یک وسیله بسیار کمک کننده که برای افتراق این بیماران از هم استفاده می شود، معاینه با لامپ وود «wood lamp» است. با این معاینه تقریبا بطور کامل می توان مطمئن شد که بیمار مبتلا به ویتیلیگو است یا بیماری مشابهی مانند قارچ ورسیکالر، چرا که در معاینه دقیق با لامپ وود ضایعات ورسیکالر ته رنگ زرد یا سبز پیدا می کنند‌.

تشخیص عفونت قارچی ورسیکالر با لامپ وود دکتر پرستو خسروانی بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی شهرکرد

برخی از افراد مبتلا به ورسیکالر هیچ تغییر قابل توجهی در رنگ پوست یا ظاهر شان ایجاد نمی شود.
علاوه بر تغییر در رنگ پوست، ممکن است دچار خارش پوست نیز شوید.

علل ابتلا به قارچ سطحی یا ورسیکالر

هر کسی می تواند عفونت قارچی یا ورسیکالر داشته باشد، حتی یک پوست سالم. قارچ بیش از حد رشد می کند و شرایط ابتلا به آن شروع می شود. رشد این قارچ خیلی سریع است و می تواند به سرعت گسترش یابد.
عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد کچلی وسیکالر شوند:

رطوبت بالا شرایط مناسبی برای رشد مخمر است، بنابراین کسانی که در مناطق مرطوب زندگی می کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت قارچی یا ورسیکالر هستند.

مشابه رطوبت، کسانی که زیاد عرق می کنند نیز مستعد ابتلا به بیماری های پوستی هستند، به خصوص زمانی که بعد از تعریق به طور منظم دوش نمی گیرید. رطوبت عرق یکی دیگر از عوامل مؤثر در رشد قارچ را ایجاد می کند، بنابراین عرق کردن را به یک عامل اصلی تبدیل می کند.

اگرچه این بیماری به خودی خود یک بیماری انتقال یافته ژنتیکی نیست، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به ورسیکالر باشید، زیرا ممکن است نوسانات هورمونی بیشتری را نیز تجربه کنید.

بهداشت نامناسب، مانند زندگی در فضاهای شلوغ، دوش گرفتن نامنظم در صورت داشتن پوست چرب، یا تمیز نکردن بدن خود به درستی بعد از تمرین، ممکن است به رشد قارچ کمک کند و در نتیجه باعث بیماری پوستی شود.

اگر پوست چرب دارید، ممکن است پوست شما بیش از حد سبوم تولید کند که می تواند عاملی برای تقویت رشد مخمر باشد. این می تواند یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد ورسیکالر باشد.

جالب توجه است که ورسیکالر در نوجوانان بیش از هر گروه سنی دیگری ایجاد می شود. این به دلیل نوسانات هورمونی است که نوجوانان تجربه می کنند، که آنها را به عنوان کاندیدای اصلی برای ابتلا به این بیماری تبدیل می کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این می تواند در افراد در هر سن، جنسیت و نژاد رخ دهد.
همه ممکن است به این عارضه پوستی مبتلا شوند، اما نوجوانان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند، زیرا نوجوانان معمولاً عدم تعادل هورمونی بیشتری را نسبت به دیگران تجربه می کنند. این عفونت قارچی می تواند به طور یکسان بر افراد در هر سنی تاثیر بگذارد.

درمان ورسیکالر

تا زمان رسیدن به پزشک سعی کنید از حمام کردن مرتب و شستشوی گهگاه بدن با شامپوهای ضدقارچ استفاده کنید و تا حد ممکن در محیط گرم و مرطوب نباشید تا از افزایش سریع رشد مخمر در سطح پوستتان جلوگیری کنید.
بعد از درمان بازهم مالاسزیا در سطح پوست به میزان طبیعی وجود دارد پس در صورتی که شرایط برای رشد آن فراهم شود ممکن است مجدد باعث بروز بیماری شود. بیمارانی که عودهای مکرری از این بیماری را تجربه می کنند می توانند با مراجعه به پزشک و دریافت درمان سرکوب کننده از عود آن جلوگیری کنند.
بسیار واضح است که بدانیم ورسیکالر رفت و برگشت دارد. بنابراین تقاضای درمان یکبار برای همیشه نداشته باشید.
از آنجایی که ابتلا در بهار و تابستان بیشتر از سایر فصول است، لازم است ضمن استحمام مکرر بعد از بخصوص تعریق فراوان، لباس های زیر را نیز پاکیزه بپوشیم.

خوشبختانه ورسیکالر پاسخ مناسبی به درمان دارد

سه درمان اصلی پیتریازیس ورسیکال

در حالی که گاهی اوقات درمان ها ممکن است بر اساس عوامل مختلف متفاوت باشد، اما برای اکثر متخصصان، درمان کچلی با داروهای ضد قارچ خوراکی توصیه می شود. داروی ضد قارچ خوراکی به‌ویژه در مواقعی که نواحی وسیعی از بدن آلوده است، به‌راحتی با رشد مخمر در بدن مقابله می‌کند. این قرص ها باید یک بار در روز به مدت چند هفته مصرف شوند تا عفونت از بین برود.

استفاده از شامپوهای دارویی و شوینده های بدن که ضد قارچ هستند می تواند در از بین بردن عفونت موضعی موثر باشد. پزشک ممکن است برای مقابله با عفونت، محصولات دارویی تجویز کند. شامپوهای ضد قارچ ممکن است باعث خشکی یا سوزش شوند، بنابراین اگر پوست شما حساسیت خاصی دارد، همیشه می توان آنها را رقیق کرد. همچنین، آنها باید روی نواحی آسیب دیده پوست در کف گذاشته شوند و بعد از 10 دقیقه شسته شوند.

کرم های ضدقارچ موضعی می توانند به درمان ورسیکالر کمک کنند. برای از بین بردن عفونت باید روزی یک یا دو بار به مدت چند هفته از این کرم ها روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

پیشگیری از عفونت قارچی یا ورسیکالر

ما همیشه می گوییم که پیشگیری بهتر از درمان است، و خوشبختانه، چند راه برای جلوگیری از عفونت وجود دارد، بنابراین شما مجبور نیستید با درد پیدا کردن درمان آن دست و پنجه نرم کنید. برای جلوگیری از عفونت‌های بعدی، می‌توانید از گرما و رطوبت بیش از حد اجتناب کنید، از فعالیت‌هایی که باعث تعریق بیش از حد شما می‌شوند، اجتناب کنید، بهداشت روزانه را بهبود ببخشید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.
اگر به ورسیکالر مبتلا شده اید، واقعاً دلیلی برای نگرانی ندارید - به طور کلی به راحتی قابل درمان است و به دارو پاسخ می دهد.
با این حال، نکته آزاردهنده در مورد عفونت این است که می تواند دوباره بروز کند، به خصوص در ماه های گرم و مرطوب و ممکن است مجبور شوید دوباره با آن مقابله کنید. انجام اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از عدم ابتلای مکرر به عفونت پوست بسیار مهم است و هر زمان که مشکل دوباره بروز کرد به متخصص پوست مراجعه کنید.

آیا عفونت قارچی یا ورسیکالر خود به خود از بین می رود؟

اگرچه ممکن است در هوای خنک و خشک بهبود یابد، اما اگر ورسیکالر دارید، تنها با درمان از بین می‌رود.

چه مدت طول می کشد تا ورسیکالردرمان شود؟

در حالی که درمان‌ها معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد، علائم ورسیکالر ممکن است بین 8 تا 12 هفته طول بکشد تا به طور کامل ناپدید شوند.

چند نکته:


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد عاشوری [ 1403-01-27 ]
سلام من چندین سال هستش همچنین مواردی رو تجربه کردم رشدش سریع هست با کرم کلوروتیمازول اگه صحیح نوشته باشم در عرض یک هفته کامل رفع میشه ولی بعد سه چهار ماه دوباره ظاهر میشه

فاطمه قربانی [ 1403-01-03 ]
من به مدت ۱۰ ماهی است روی باسن و بیکینیم تعداد زیادی لک قهوه ای بوجود آمده اولش قرمز بود و چون فکر کردم قارچه داروی فلوکونازول خوردمو کم کم که خارشش داشت خوب میشد به رنگ قهوه ای در اومد،حتی وقتی قهوه ای رنگ هم بود خارش داشت و با ادامه دادن دارو خارشش قطع شد ولی رنگش همچنان قهوه ای هست و هر دکتری رفتم جواب مختلفی دادن و با داروی آنها که بعضی ها پماد و قرص قارچ بود وبعضی دیگر پماد لکه بر همچنان خوب نشدمو هنوز کلی لک قهوه ای بر روی بدنم وجود دارد و این باعث افسردگیه من شده،من باید چیکار کنم؟

رضا بازگیر [ 1402-12-15 ]
من وقتی فلفل و ادویه و خوراکی هایی گرمی میخورم تهداد لکه ها بیشتر میشه و با خوردن انار اب البالو و خاکشیر رفع میشه اما بعد از چند ماه باز پیداشون میشه

ملیحه قانعی [ 1402-10-20 ]
سلام من مدتی است دچار بیماری پوستی شده ام . بر روی پوست من در نواحی پوست قرمز شده است و به صورت لکه بالا آمده است و دارای خارش و سوزش است و وقتی شروع به خاراندن ناحی قرمزشدن می کنم آن ناحی دچار سوزش می شود . میخواستم بپرسم برای درمان این بیماری باید چکار کرد و راه درمان ان چیست و اسم این بیماری چیست . برخی پزشکان می گویند این یک حساسیت پوستی است و باید تحمل کنی و برخی میگویند این شاید بیماری پوستی ورسیکالر باشد و برخی میگویند این کهیر است و طولانی مدت میباشد . لطفا من را کمک کنید و بگویید برا

زهرا میرشاه [ 1402-09-27 ]
سلام من الان چندسال قارچ به رنگ قهوه ای بدنم میزنه وخیلی آزار دهنده چندباری دکتر رفتم فقط همون موقع که دارو رو استفاده میکنم خوب میشه وباز بر میگرده لطفاً راهنمایی کنید

ایمان احمدی [ 1402-05-20 ]
سلام من الان دوسال هستش دستو گردن من قارچ گرفته شامپو پمادزدم ولی خوب نشدش هر سال این فصل که میشه پیشرفت میکنه این بیماری ورسیکالر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فکروش های مختلف ایجاد تقارن و زاویه سازی خط فک

تقارن و زاویه فک یکی از معیارهای زیبایی است ، گاهی اوقات با تزریق فیلر ، پرکننده‌ ها یی مانند تزیق چربی و کشیدن پوست می تواند به نتیجه دلخواه رسید . ... ادامه مطلب

درمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکسدرمان تعریق شدید زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس ، علاوه بر انجام روش های جوانسازی پوست و رفع چین و چروک و خطوط پوستی کاربرد مهم دیگری چون رفع تعریق بیش از حد را نیز بر عهده دارد . ... ادامه مطلب

تزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرالتزریق ژل لب مدل طبیعی یا نچرال

تزریق ژل لب طبیعی و نچرال است که علاوه بر زیبایی طبیعی ، بتواند نافرمی های آن را اصلاح کند. بهترین روش تزریق ، فیلرهای هیالورونیک اسید است . ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستیکاربرد لیزر کیوسوئیچ در جوانسازی و رفع مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های روز دنیا ، بهترین درمان برای ضایعات پیگمانته (انواع لک ها) و از بین بردن خالکوبی می باشد . ... ادامه مطلب

اگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادیاگزوزوم؛ جدیدترین روش جوانسازی با استفاده از سلول های بنیادی

اگزوزوم تراپی پوست و صورت یک رویکرد پیشگامانه برای جوانسازی صورت است که از قدرت ارتباطات سلولی بهره می برد. ... ادامه مطلب

جوانسازی با مزوژل پروفایلوجوانسازی با مزوژل پروفایلو

پروفایلو ، که در ۲۰۱۹ از آن به عنوان محصول سال یاد شده، یکی از محصولات نوآورانه است که باعث بهبود رنگ ، بافت ، آبرسانی و درخشندگی کلی پوست می شود ... ادامه مطلب

مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل جالپرو چین و چروک های سطحی را رفع نموده و به پوست صورت شما و نواحی مختلف بدن از قبیل ، گردن ، شانه و سینه لطافت و درخشندگی بی نظیری خواهد بخشید ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزوژل یک روش درمانی بسیار جدید است . این روش یکی از بهترین درمان ها برای آسیب های پوستی ، جوانسازی پوست و رفع چین چروک پوست است . ... ادامه مطلب

روشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانیروشهای پیشگیری و درمان چین و چروک های عمیق پیشانی

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم . ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟بوتاکس میگرن چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس برای درمان میگرن یکی از معدود روشهای موثر برای رفع این بیماری است که با هزینه و عوارض حداقلی بهبودی چشمگیری دارد. ... ادامه مطلب

چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟چگونه استرس روی پوست تاثیر می گذارد؟

تاثیر استرس روی جوش صورت به دلیل رابطه مستقیم پوست و سیستم عصبی بدن است. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوستتزریق بوتاکس؛ نحوه تزریق و اثرگذاری در جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی،خطوط پنجه کلاغی کنار چشمها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان میشوند، خط اخم و چروک دور لب استفاده میشود ... ادامه مطلب

دکترپرستوخسروانی درسال 1386تحصیلات خود رادر رشته دکتری عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان برده و درسال 1393 با کسب رتبه ممتازی دکتری تخصصی پوست و مو ازدانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ کرده و سپس موفق به دریافت بورد تخصصی بیماری های پوست و مو گردیدند.

تغییر ساعات کاری کلینیک به علت شیوع کرونا

ساعت کاری کلینیک :

شنبه تا چهارشنبه؛ صبح ها از ساعت 10:30الی 12:30
شنبه تا چهارشنبه؛ عصرها از ساعت 15 الی 19
پنجشنبه ها؛ از ساعت 10 الی 13

تلفن تماس جهت رزرو نوبت : 03832263360 - 03832263361
نوبت دهی اینترنتی: www.drkhosravani.ir

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465